SWANSTRÖMS KONST

Välkommen till min blogg! Nytt inlägg varje vecka, där jag berättar vad som är aktuellt just nu. Fortsätt sedan till min hemsida där min konst visas: www.swanstromskonst.com

måndag 7 mars 2016

Överföring av mönstret

Det är mycket som ska förberedas innan man kan börja brodera. Mönstret ska överföras och det finns ett par olika sätt att göra detta på. Under medeltiden användes troligtvis träsnitt som sedan trycktes på tyget. Idag ser man att de broderade bilderna är spegelvända tack vare kyrkliga traditioner i klädkoden. Under kursen fick jag lära mig en helt annan överföringsteknik, troligtvis även den från medeltiden. Jag fick först rita av motivet med blyerts på bakplåtspapper, sedan göra små hål med en nål i alla linjer. När det var gjort användes ritkol till att dutta ut mönstret på tyget. När kolet låg på ytan var syramen tvunget att vara helt stilla, annars försvann mönstret på ett ögonblick. Sedan användes en svart tusch för att säkerställa linjerna eller i mitt fall som hade velourtyg som bakgrund, måla med Gouache. Sedan gjordes samma moment på en filtbit. Allt för att skapa höjd i broderiet. Det är ju det här som är så utvecklande att få prova på olika varianter.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar