SWANSTRÖMS KONST

Välkommen till min blogg! Nytt inlägg varje vecka, där jag berättar vad som är aktuellt just nu. Fortsätt sedan till min hemsida där min konst visas: www.swanstromskonst.com

tisdag 15 mars 2016

Första stygnen

När syramen är monterad och mönstret är överfört, så är det dags att börja brodera. Jag valde att börja med förgrunden. En rak yta som jag fyllde med plattsöm. Det är viktigt att det blir täta raka stygn. Jag syr med silke, vilket underbart garn! Jag hade aldrig tidigare broderat med silke utan alltid, alltid med moulinégarn. Nu är jag omvänd till silkes-ligan. Silket har en viss glans som inte moulinégarnet besitter, vilket gör att det glider lättare och lägger sig snyggt på ytan. Här har jag broderat med två trådar i olika färg. Det bruna är ett tyg som jag har strukit på som bakgrund och ovanpå det har jag klippt ut en portal i linne och strukit fast den på bakgrundstyget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar