Lapp för lapp läggs nu på bakgrunden och varje bit ska sys med tät sicksack. Kyrktaken får en kopparorange kontur, vilket ger en extra dimension i bilduttrycket. Jag vill att de ska glänsa och vara ytterligare ett förstärkande blickfång i bilden, eftersom jag vet att det kommer att bli mycket guld centralt i bilden. Färgerna finns inom mig och växer fram i bilden. Ibland kan jag leta en kvart efter "rätt" färg eller till och med gå därifrån och göra något annat. Det är som att lösa ett korsord. När man är tillbaka så ser man lösningen. Det måste stämma, jag måste finna balansen i motivet. När det som ska placeras i bakgrunden är klart och bilden fortsätter att växa mot förgrunden är det svårt att göra om.
Varför Uppsala domkyrka i medeltidaskrud?Det var ärkebiskop Jacob Ulvssons distrikt under senmedeltid. År 1469 blev Ulvsson utsedd till Uppsala ärkestifts ledare av påven. 7 oktober 1470 blev en märkesdag i ärkestiftet Uppsala, när Ulvsson tillträdde ämbetet. (Birgittadagen). Det blir för mig en symbol av de omfattande studier han klarade av under sin ungdomstid. Detta motiv har idag en central plats i min kommande utställning.
Jag arbetar alltid efter en skiss, så grunden är klar, vissa justeringar kan förekomma. Skissen trycker jag upp i "rätt" storlek och sedan utgår jag från den. Alltid i svartvitt. Vissa detaljer vet jag redan från början vad de ska ha för färg, så det noterar jag med text. Det blir en bild som ska spraka av färg. Det förstärks tacksamt av den svarta bakgrunden. För det mesta använder jag svart sytråd till konturer, men avviker ibland med ton i ton. Svart förstärker, men även en icke svart kontur ger effekt. Det är inte endast färgen som är avgörande i valet av rätt tygbit. Strukturen har även den en stor betydelse.Valet blir en räfflad tyglapp i trikå till taket. Det i sin tur förstärker takets riktning och yta. En igenkänningsfaktor, vilket hjälper betraktaren omedvetet att förstå varje del i uppbyggandet av en medeltida stad av tyger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar